Snark

Finlandsfödda textilkonstnärinnan Viola Gråsten kom till Sverige 1944 och blev året efter anställd på NK:s textilkammare. Här började hon rita mönster till ryamattor och tyger; mönster som blivit kända för sin glödande färgskala. Pläden Snark designade hon åt Tidstrands år 1957, två år efter att hon slutat på NK. Den kallades inte Snark från början utan fick namnet runt 1965. Tidstrands Yllefabrik i Sågmyra höll under TEKO-krisen ut ända tills 1976 då den lades ner.

Vad är det som är så bra med dessa gamla ylleplädar kan man ju fundera över. Framförallt är det storleken, min egen orangea pläd har blivit tvättad många gånger och är ändå 210x 140 cm stor. Dom nopprar sig inte, jag funderar på om det beror på att både varp och inslag är av ylle. Och trots sin ålder hittar man en uppsjö av dem i alla möjliga färger på bl.a Tradera. Just nu finns t.ex. den här ljuvliga lila pläden i storleken 240 x 195! på Tradera. Själv är jag på jakt efter en svart-grå vilket är en av de svårare färgerna att få tag i.

Att tänka på om man vill handla en sådan här pläd via nätet är att fråga om etiketten är kvar, om lanjetteringen är hel samt plädens skick för övrigt.
 
Foto : Via Designarkivet samt säljarens bild på Tradera.


Foto : Anna-Karin Sten

Kommentarer
Postat av: JOSEFIN

kul att hitta en till inredningsbloggare som bor på eriksberg! gillar din blogg mycket. kram kram

2011-02-19 @ 22:14:13
URL: http://josefinshome.blogg.se/
Postat av: Proforma - Irene

Kul att få veta mer om den röda pläden, ska genast kolla om det är en sådan min mamma har! Tycker mig känna igen etiketten!

2011-02-19 @ 22:18:19
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: josefin

hej igen. vad kul att du kommentera min blogg. vad heter bloggadressen till Carolina? vi kanske kan ordna ihop en bloggträff??



min mail är [email protected]

2011-02-20 @ 14:23:18
URL: http://josefinshome.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag har en orange som jag fyndade för 125 kronor. När jag växte upp hade jag en grön som överkast i mitt rum och i hemmet fanns även en grå. Bästa pläden och jag spejar jämt efter den på loppis o annat!

2011-02-20 @ 17:06:47
URL: http://hannanonien.blogg.se/
Postat av: A-K

Josefin : Ja tänk att vi är hela tre stycken bara här på Norra Älvstranden.



Irene : Dom är väldigt vanliga och dessutom slitstarka så det är väl därför dom hållt i alla år. Du får kolla upp din Mammas.



Hanna : Du är ett riktigt loppisproffs du! Så billiga blir dom aldrig på Tradera.

2011-02-20 @ 23:24:47
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0