Från andra sidan

I fredags kväll tog Ann och jag en fototur upp till Masthuggskyrkan. Medans vi fotade och värmde oss med kaffe i kylan såg vi den ena turistbussen efter den andra passera. En populär utkikspunkt i skymmningen verkar det som.

Ann bor i huset precis till vänster om Sjömanshustrun, hon har strålande utsikt från sin balkong.   

Här ser man mitt hus sticka upp. Det är det vita huset strax bakom de sandgula husen närmast vattnet.


Ytterligare ett steg längre ut står kranen vars belysning snart kommer att tändas. I bakgrunden skymtar raffen.


En bit av Kvillestaden med Ramberget till höger i bakgrunden.


I bakgrunden över Majorna svävar den 933 m långa Älvsborgsbron från 1967.
 

Visst är hon fin Ivar Jonhssons Sjömanshustru? Där har hon stått uppe på sitt torn sedan 1934 och väntat på sin sjöman.


Klockan är nu 18.30 och det är nästan helt mörkt. Stenabåten på väg mot Fredrikshamn lämnar hamnen.


Nu hjälper inte ens kaffet längre, vi fryser ordentligt och hoppar frusna in i bilen och drar på värmen. Strax innan Klippan har vi tinat upp tillräckligt för att göra en avstickare in dit också.

Kranen från Klippan sett.


Stena Scandinavia som avgår mot Kiel 19.30.


Klippan med Älvsborgsbron i bakgrunden.

Foto : Anna-Karin Sten

Kommentarer
Postat av: LeiaMia

Lovely!!! Vattnet ser ut som is framför Eriksberg... Man kan nästan tro att Ann bor i Sjöfartmuséet! Men det gör hon väl ändå inte?

2010-10-18 @ 18:38:37
URL: http://leiamia.blogg.se/
Postat av: Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

Vackert! Som vanligt ;) Jag skulle behöva lite höjder att fota på här hemma men det e dåligt med det. Nu på hösten är himlen så vacker när solen går ner, det hade blivit lite finare foton om jag hade kommit upp på nån höjd o kunde fota lite. Nu blir det mest bara havet.

2010-10-18 @ 18:53:55
URL: http://mitthemochmintradgard.blogg.se/
Postat av: Anonym

Så fina dom blev, efter min tekniska miss blir jag ju tvungen att åka till Klippan igen. Du kanske vill åka med?

2010-10-18 @ 21:22:28
Postat av: Ann

Oj blev ju anonymt, det var ju inte meningen.

2010-10-18 @ 21:23:20
URL: http://annsve.blogg.se/
Postat av: Solveig

"Stena som avgår mot Kiel kl 19.30" haha det blev nästan lite "Kurtan". Fint litet reportage om Älvstranden som du har gjort! Och bilderna är jättefina! Hur går det med kursen? (Moderskeppets högskolekurs menar jag)

2010-10-18 @ 21:57:39
URL: http://solveigholstein.blogspot.com/
Postat av: Grannen

Jättefina kort du fick i lördax!

2010-10-18 @ 22:54:16
Postat av: Proforma - Irene

Bättre reklam för Göteborg går väl knappast att göra! Jättevackra bilder!

Bilden "kranen från Klippan sett" och den sista är lite extra!

2010-10-19 @ 01:05:46
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Underbara bilder! Det är verkligen "vår stad".

2010-10-19 @ 13:04:21
Postat av: Anna-Karin

Mia : Haha nej man får titta över på andra sidan och till vänster och ja visst blev det en lite cool effekt där.



Cornelia : Havet är ju verkligen inte dåligt det. En luftballongstur kanske? Något jag själv gärna provat.



Ann : Visst hänger jag på till Klippan igen.



Solveig : jag är nog lite Kurtan light ibland. Kursen har gått bra hittils, ungefär en tredjedel avverkad. Mycket RAW och inte så mycket PS än så länge.



Grannen M : Man tackar och bockar!



Irene : Lite extra reklam för Hisingen:-) Roligt att du gillar dem.



Mamma : Ja visst är det och snart bor du här också!



2010-10-20 @ 22:00:42
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0