Plast på Nordiska Museet

Om jag kommer till Stockholm i sommar tänker jag inte missa Nordiska Museets Plastutställning som pågår nu och fram till den 9 januari nästa år. Utställningens utgångspunkt är plast i våra hem, med mängder av exempel ur museets samlingar. Här samsas bakelittelefonen med klassiker formgivna av Stig Lindberg och Carl-Arne Breger. Här får vi också möjlighet att se  privatsamlaren Thomas Lindblads enorma samling av hushållsplast.

I utställningen berättas plastens hela historia. Om den första experimenterande perioden i början av 1900-talet. Om 1950- och 60-talen då materialet kommer in i hemmen på allvar och fabrikerna anlitar formgivare. Från att då vara en positiv framtidssymbol börjar plastens bidrag till den ökande masskonsumtionen att uppmärksammas på 70-talet.

Lämna ditt eget speciella plastminne innan den 11 juli här och vinna stolen Pasha från Pedrali. 


Foto : Mats Landin Nordiska Museet

Kommentarer
Postat av: Trolda

Hej, och tack för titten hos mig! :) Tack också för informationen om HUSETS förre ägare...:) och så har du en ytterst trivsam blogg måste jag tillstå! :)



Trolda - Tjingeling!

2010-06-14 @ 13:53:05
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Susanna

Jag vill också dit! Vill vill vill vill vill!



Hur går det med dukarna? :-)

2010-06-14 @ 14:20:18
URL: http://brownbeans.wordpress.com

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0