ESC 2010

Nu är det drygt en månad kvar tills årets internationella Melodifestival, men redan nu går det bra att se och höra  alla låtarna i årets tävling på SVT:s sida. Konkurrensen kommer bli tuff för Sverige då 2010 verkar vara ett stort  balladår och förra årets vinnarnation Norge redan är segertippad bland balladerna. I mina öron är den lite för Titanicsmäktande och min favoritballad är istället "Me and my guitarr" som sjungs av Tom Dice som tävlar för Belgien.

På grund av den stora andelen ballader tror jag att just länder som valt att inte satsa på detta har lite större chans i år. Turkiet och Grekland är två länder som jag själv tror kan gå långt. 

Min toppfavorit i år är annars Serbiens "Ovo je Balkan". Här är det etno som gäller vilket dom inte är ensamma om i år, men Milan Stankovic gör det bäst och Goran Bregovic som skrivit låten har komponerat musik till en lång rad kända filmer såsom Arizona Dream, Ziegenarnas tid och Borat med mera.

Konstigaste bidraget ställer Ryssland upp med. Peter Nalitch & Friends sjunger "Lost and forgotten".
Vilka är era favoriter i år?


Kommentarer
Postat av: Designtjejen/Emmelie

Åhh.. jag är inte så insatt i år.. brukar ju vara det... jag får nog läsa på lite.. och lyssna på lite kanske :-)

Kramar

2010-04-14 @ 20:51:41
URL: http://designtjejen.hemmakanalen.se
Postat av: Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

Jag e inte så taggad i år o har nästan glömt att det kommer en Europafinal oxå. Jag tyckte ju att HELT fel låt vann, kan inte med den alls o tror inte att den har en suck att ens komma til final. Jag hejade på typ alla andra utom just den låten. Fast absoluta favoriterna va/e Salem, Darin, Ola och Andreas.



MEn jag kommer nog se finalen iaf :-) Får heja på mitt andra hemland Kroatien ist :-) Får kanske ta o gå in o lyssna på den låten o se vad de har att bidra med!

2010-04-14 @ 22:33:12
URL: http://mitthemochmintradgard.blogg.se/
Postat av: Bella

Skoj att du tycker om Serbiens bidrag. Tack vare den kände Bregovic kan de nog komma ganska långt. Men det är väl lite för etna för mig, och jag är ju ändå från Balkan! =)

2010-04-15 @ 07:27:42
URL: http://bellastyckotank.blogg.se/
Postat av: Anna-Karin

Emmelie : Du har ju en hel månad på dig :-)



Cornelia : Jag höll också på Salem.



Bella : Om du tycker Serbien är för etno så får du lyssna på Finlands låt, här snackar vi etno ut i fingerspetsarna ;.)

2010-04-15 @ 11:30:49
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Proforma - Irene

Förr var jag mycket mer engagerad i Melodifestivalen men inte längre. Jo, jag tittar visserligen och lyssnar mig igenom tv-sändningen men inte så mycket mer... tyvärr!

2010-04-15 @ 14:04:00
URL: http://proforma.blogg.se/

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0