String igen...

Caroline har en vän som upptäckt att Stringen inte gillar tung belastning. Jättebra att du tog upp det Caroline! Detta är igentligen det viktigaste vid bokhylleköp tycker jag. På Strings sida står det att man inte ska belasta hyllan med mer än 20 kilo per 78 cm hyllplan. Jag har skickat följande brev till String och fått ett svar som i mitt tycke är lite av ett politikersvar som man brukar säga, ja döm själva.

Mitt brev till String :

Hej

Det står på er sida att man inte bör belasta ett 78 cm hyllplan med mer än
20 kg. Jag har själv mätt upp en blandning av innbundna böcker och pocket
till 78 cm och vägt dessa med ett resultat som var under 20 kg, vilket
verkade bra. För ett tag sedan var jag nere på Svenssons på Järntorget i
Göteborg för att visa min man hyllan. Där hade man ställt böcker på halva
hyllplanet som långt ifrån kunde väga över 20 kg, trots detta bågnade
hyllplanet. När jag påpekade detta för personalen så fick jag luddiga
svar.
Nu undrar jag hur säker man kan vara på att hyllplanen inte börjar bågna?
Går det att köpa enbart gavlar och "klipsen" som håller hyllplanet?

Strings svar :

Hej
Viss nedböjning blir det nästan alltid.
Vi har dock satt 20 kg i utbredd last (för 78 cm hyllor) för att klara de
krav som möbelindustrin har tagit fram avseende hyllor.
Föreslår dock att om ni skall ha tunga böcker , pärmar o likn så skall ni
välja 58 cm breda hyllplan där nedböjningen blir minimal.
Nej vi säljer inte hyllbärare lösa.


Jag tycker inte riktigt att jag fick svar på om hyllplanen kommer att bågna om man håller sig under 20 kilo
eller inte. Jag är ingen professor i MDF-material men jag antar att det finns olika densitet på MDF.
Jag tänker t.ex på Roomserviceavsnittet nr två denna säsong där Mattias byggde hyllor med hyllplan som
enligt honom själv skulle kunna hålla för hela Nationalecyklopedin i ett material som enligt programmets
inköpslista heter kompaktlaminat Formica F 2255DVL CGS. 

Trots att jag inte har blivit klok på om hyllplanen kommer att stå emot vikten så har jag beställt hyllan men med hyllplan med 58 cm bredd och skulle dom  bågna med tiden tänker jag reklamera. 
Jag har ändå skickat ytterligare ett brev till String för att få ett förtydligande svar.




Foto : String
Trackback
RSS 2.0