Pepparkaksbygge

En gång för ganska många år sedan försökte jag mig på att baka ett Pepparkakshus. Efter att jag nästan bränt av mig ett av mina fingrar på det smälta sockret och konsumerat en mycket stor mängd florsocker var mitt stora fina hus med balkong och allt klart.
Morgonen därpå hade balkongen trillat av och huset säckat ihop, vilken förödelse! Sedan dess har jag hållt mig borta från Pepparkakshus-skapande, men vem vet, något år kanske jag försöker igen, men då får jag använda något annat än bränt socker som kitt. Bakar ni Pepparkashus?




Foto : Countryhome

Kommentarer
Postat av: Proforma

Jag har gjort det någon enstaka gång när barnen var små! Det är ju lite pill med det och lätt att bränna sig. En gång vann min dotter ett pepparkakshus och du kan tänka dig vad glad hon var!

Ha en bra kväll!

2008-11-22 @ 19:13:58
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: matte

en gång gjorde jag ett hus. Det var inte så lätt som jag trodde ;) ... sedan dess har jag inte försökt, men kanske man skulle..

2008-11-23 @ 11:04:43
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Jellon

Ja det har varit en viktig tradition i huset. Speciellt när min pojk växte upp. Nu blir det mer om det är vi som "har" julen hemma hos oss och då kanske ett med färdiga bitar. Men förr om åren gjorde vi helt fantastiska arketektoniska underverk. Det var verkligen kul att planera, skissa, leta idéer och sedan att tillsammans få göra detta. Det tog en dag med allt fiffande. Hittade även en fin bok som heter "Pepparkakshus" från Byggförlaget ISBN 91-7988-162-9, med bra ritningar i. Kramar, Märit

2008-11-23 @ 11:24:47
URL: http://jellon-jellon.blogspot.com
Postat av: Evelina

Jag har gjort helt eget pepparkakshus En gång och sen aldrig mer... det var inte så lätt att få raka husväggar. Tror jag brände mig på det där förbaskade sockret också! Tror mig ha satt ihop ett färdigt kit också men det limmade jag med vanligt lim :) så ätbart var det inte!

Ha en bra dag!

Evelina

2008-11-23 @ 11:41:42
URL: http://evelinaguatvsson.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag hatat ju att pyssla med sådant där, men förra året gjorde vi vårat första pepparkakshus med barnen. Det var Björn som tills slut gjorde klart huset efter mycket om och men, barnen tröttnade efter typ fem minuter och jag efter tio...



I år gör vi väl om det men då bjuder jag in mormor och moster så att de kan ta över eftersom de äääälskar att hålla på :-)



Kram, Linda



Ps. Vi ses snart!

2008-11-27 @ 16:59:22

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0