Från Frufällan till Gunnebo.

Idag åkte vi upp till Frufällan för att kika på en fåtölj. Christer tyckte tyvärr inte om den och såg inte alls den potential som jag såg, så det blev ingen affär den här gången.

På vägen hem stannade vi vid Gunnebo Slott och tog en riktig lång promenad i det fina men frostiga vädret och fika på kaffehuset blev det ju också, fattas bara annat!

Gunnebo Slott är ett fantastiskt fint ställe ritat av statsarkitekten Carl Wilhelm Carlberg på uppdrag av den förmögne köpmannen John Hall den äldre som köpte Gunnebo år 1778 för att bygga ett sommarresidens där och komma bort från Göteborg som vid den tiden var en ganska smutsig och osund miljö. Det sägs att Hall la ut 3,8 miljoner riksdaler i silvermynt på Gunnebo fram till sin död år 1802 och han han aldrig med att uppleva det helt färdigt heller.

Hela anläggningen - från slottet till tyger, möbler, trädgård, ja allt!  Är rakt igenom skapat i nyklassisisk stil av Carlberg som som började fila på ritningarna strax hemkommen från en lång utlandsvistelse  och med stor inspiration från Italien. Det finns idag 200 av Carlbergs orginalritningar bevarade och med dem och EU-pengar ;-) har man lyckats återställa omkringliggande byggnader som var försvunnena.

För några år sedan gick Mamma och jag en guidad tur på slottet som jag absolut kan rekommendera.
Det var en av de bästa guidningar jag varit med om, med en otroligt engagerad och entusiasmerande guide.






Christer och Nancy




Första riktiga frosten.






En stackars hund som stod och skällde konstant utanför kaffehuset medans ägarna
satt på insidan och gottade sig. Det hade säkert varit trevligare för hunden om husse och
matte satt på utsidan med hunden. Åtmindstonde hade det varit lugnare för alla som valde
att sitta ute och äta och fika ;-)
 






Orangeriet.


Kaffe och god äpplekaka med råkräm.


Det här fönstret har bara några år på nacken. Det är svårt att se eftersom det är helt
handgjort utan moderna verktyg. 


Kaffehuset och Krogen.


Det fina lilla slottet. 

Kommentarer
Postat av: Proforma

Det är så mysigt vid Gunnebo Slott! Det ligger inte så långt från mina barndomstrakter så jag har varit där många gånger, senast i somras. Fantastiska grönsaksodlingar har dom på sommaren. Jag tror inte jag varit där någon gång denna årstiden. Kanske får ta en tur när det är julmarknad.

2008-11-02 @ 23:49:17
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Sara

Vilket fantastiskt orangeri!! tänk att få vakna upp i det varje morgon (med lagoma 20° kanske ;-)..) Vad kul med traderafynd, och spännande med bokhyllan.. för några veckor sedan syndande jag och målade min bruna string vit. Me like vitt. Du måste visa bilder sen!

Kram

2008-11-03 @ 06:04:52
URL: http://littlemissfixit.blogg.se/
Postat av: Lissen

Men vad mysigt det ser ut. Proforma har rekommenderat mej att besöka Gunnebo slott. Så någon gång jag besöker min dotter som flyttat till Götet, ska det bli. Men helst till våren....

Härliga foton!!!!!

Ha det så gott

2008-11-03 @ 10:38:38
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: Mia

Man kommer in hit och lär sig något varje gång! Väldigt roligt!



Ja men som du ser, kösystemet är heligt för oss och gud hjälpe den som bryter det!



Kram Mia

2008-11-03 @ 11:07:10
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com
Postat av: Svåger Sjöman

Ja, en så´n sommarstuga skulle man ha...



Jag uppskattar att det kommer lite respons på mina inlägg, trots att det bara är ett gästspel och kanske inte riktigt i samma genre som Matte.



Visst är det härligt med alla djur man ser till sjöss. Både de i vattnet som valar och delfiner, och de flygande. Huruvida fisket tar död på albatrosser kan jag inte svara på. Jag har drygt 5år till sjöss, och bara det senaste utanför Europa. Albatrossen på bilden är tyvärr den enda jag sett, men jag fortsätter att spana.

2008-11-03 @ 15:04:01
Postat av: Anna-Karin

Proforma : jag har aldrig varit där på Julmarknaden. Vi brukar åka till Tjolöholm. Kanske dags att byta slott ;-)



Sara : Ja Orangeriet är verkligen fint. Vill se bilder på din String!



Lissen : Det tycker jag absolut du ska göra ett riktigt fint ställe.



Mia : Tack! Vad roligt att du tycker det. Ja om någon tränger sig då ser jag rött ;-)



Svåger Sjöman : Tack för ditt svar. Jag hoppas verkligen du får se fler fina Albatrosser.

2008-11-04 @ 11:33:02
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Carina

Stackars lilla söta vovven - så där hade jag aldrig gjort - lämnat den utanför kafét, klart man sitter ute tillsammans, det brukar jag och Tiger iallafall göra - fika ihop alltså!



2008-11-05 @ 21:31:26
URL: http://infingfunderar.blogspot.com
Postat av: Anna-Karin

Jag lämnar inte Nancy heller, men jag är nog mest rädd för att hon skulle bli bortrövad.

2008-11-06 @ 23:56:31
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0