Produktfoton?

För en tid sedan hamnade jag på en blogg i en debatt gällande produktfoton och att ta sig rätten att publicera dem på sin blogg. Jag tyckte i debatten att det skulle bli svårt för oss som bloggar om inredning om vi inte skulle kunna visa produktfoton och att företagen i fråga tjänade på det hela genom uppmärksammheten av den aktuella produkten. Jag  fick då följande svar som jag här citerar anonymt.

Till Hanna-Sofia:
Det finns nästan inget företag som tillåter att du tar deras bilder och använder så som du säger, och blir glada för reklam. Tvärtom blir många större företag vansinniga för detta tänkande som du beskriver.

Jag vet att både IKEA, H&M, Kappahl och Canon har heltidsanställda som jagar bloggare med blåslampa och skickar ut fakturor till höger och vänster för bildstölder.

Det finns inga genvägar, inga ursäkter.
Ska du använda en bild i din blogg som inte är din egen, så ska du ALLTID ha tillåtelse ifrån företaget. 

mvh. xxxxxx

Fundersam satte jag mig ner och mailade främst IKEAS pressavdelning men också en rad företag vars produktbilder jag publicerat på bloggen. För att få ett så bra underlag som möjligt mailade jag också flera företag vars bilder jag ännu inte använt men förmodligen kommer att göra framöver.

IKEA svarade att det var tråkigt att behöva höra att sådana här rykten förekommer i bloggvärlden. Dock kan det förekomma att dom kontakar bloggare då deras logotyp och hela layouter från deras site eller katalog har kopierats och publicerats. Dom tillåter att jag hämtar lågupplösta produktbilder från deras site bara det finns en bildtext som berättar att det är en IKEA produkt och att bilden inte används i försäljningssyfte.

Därefter börjar svaren från övriga företag ramla in i mailkorgen. Det var allt från korta svar som  - Det är helt OK, till - Så trevligt, självklart kan du det. En del var också nyfikna på bloggen på ett positivt sätt. Ett enda företag har inte svarat om det är OK att låna produktbilder men inget av de företag jag kontaktade sa nej.

Jag är väldigt nyfiken på vad ni andra bloggare tycker i den här frågan.



Kommentarer
Postat av: Karin

Jag håller med dig. Om man bara visar var bilden kommer från så är det väl okej.

2008-06-04 @ 14:41:28
URL: http://hemochliv.blogg.se/
Postat av: Frida

Givetvis ska man respektera upphovsrätt och bildrättigheter för enskilda fotografer och för företag som kanske inte har köpt rättigheter till vissa bilder eller har strikta principer för användningen av dessa. Givetvis ska man också ange källa, var bilden kommer ifrån samt fotograf om man har uppgift om det.



Jag brukar kontakta företagen och fråga om lösen till presslogin för att vara på den säkra sidan. De bilder som ligger i deras pressforum på webben är inköpta och hanteras som PR-bilder och brukar då få användas även för digitala medier som bloggar och digitala tidningar (med respekt för att vissa av de bilderna då inte är tänkta att publiceras förrän de finns i butik vilket short leads dvs. dagstidningar och digitala medier som inte har lång pressläggning bör tänka på så att ex. Åhléns höstprodukter som ska ut i september inte visas redan nu osv).



Jag har aldrig fått ett enda nej från något företag jag kontaktat ang. liknande frågor. Och jag har bloggat i tre år. Däremot har de ibland bett mig vänta med att visa upp vissa bilder tills dess att produkten i fråga funnits i butiken.

2008-06-04 @ 17:46:08
URL: http://husmusen.blogg.se/
Postat av: Ellas Inspiration

Jag får hålla med Frida för jag gör på samma sätt. Har varit i kontakt med flera företag och fått inloggning till deras pressbilder men det finns även de som låter sina pressbilder ligga öppna för "fri" användning. Självklart skall man alltid ange vart bilden kommer ifrån. Kram Karin

2008-06-04 @ 18:45:12
URL: http://ellasinspiration.blogg.se/
Postat av: Linda P

Brukar vanligtvis fråga källan först. Känns tryggast så :) Innan trodde jag att det var ok att göra sk skärmdumpar, men det visade sig att det är inte är det. Så nu kan man inte göra det heller...

2008-06-04 @ 18:59:21
URL: http://livinglinkelinda.blogg.se/
Postat av: Linda P

Förresten undrar jag hur man kan skicka faktura till en mailadress? För hur skulle företagen få tag på adressuppgifter? Skärmspropagande, känns det som... Eller har jag fel``



Kramen

2008-06-04 @ 19:01:36
URL: http://livinglinkelinda.blogg.se/
Postat av: Linda P

skrämselpropaganda

2008-06-04 @ 19:02:13
URL: http://livinglinkelinda.blogg.se/
Postat av: Proforma

Jag är ju ny som bloggare och var osäker på om man fick låna bilder. Jag har mailat till några företag och har bara fått positivt svar men att de också vill att man länkar till dom... givetvis!

Kan erkänna att jag också lånat utan att fråga. Jag blir förvånad när jag läser det svar som du fick för jag är också av den uppfattningen att det blir "reklam" för företaget. Allt är ju i en positiv anda, vi tjänar ju inte på det utan vill ju bara visa det man tycker är om...

2008-06-04 @ 20:03:32
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Weronica

Det är sannerligen en viktig och aktuell fråga att diskutera och det finns inga entydliga svar att ge kan jag tycka. En del av mig tycker att det är lite som diskussionen kring fildelning - det blir principfall som kommer fram, men "alla" gör det ändå, dvs använder bilder som inte är deras egna. Det bästa är att använda pressbilder eller att tillfråga den som har bilderna på sin sida, men hur många kontaktar H%M för att kontrollera en produktbild? Många produktbilder i dag kommer från webbutiker och de är oftast mer än glada över att få gratis reklam och att bli exponerade. Många hämtar även bilder från digitala magasin, vilket möjligen är mer tveksamt då fotografens rättighet till sin bild är mer tydlig i det fallet. För mig är det självklart att alltid ange källa, fotograf när sådan finns angiven samt att länka tillbaka till aktuell bild.



Det är en stor fråga med många vinklingar som förtjänas att lyftas fram. Vilken praxis skall gälla i bloggosfären och digitala medier? Var går gränserna för vad man "får" göra? Jag ser fram emot en fortsatt diskussion!

2008-06-04 @ 21:37:14
URL: http://www.enmammasdag.com/weronica
Postat av: Designtjejen

Gud vilket intressant ämne du tar upp!! Vad bra att du har kollat upp! Jag har likt Frida och Karin kontaktat vissa för att få lösen. Jag anger ALLTID källan. Jag försöker att tänka efter om det kan tyckas vara bra för dom eller i ett annat syfte. Men jag har bara fått positiva reflektioner. Många är glada att man skriver om deras saker.. det är ju faktiskt reklam :-)

Kram

2008-06-04 @ 22:46:00
URL: http://designtjejen.blogg.se/
Postat av: Hanna-Sofia

Opps och här har jag ju redan visat en kudde från Åhlens som kommer i höst. Jag får väl försvara mig med att jag inte fick några restriktioner från dem. Men detta är ju något att tänka på inför framtiden och faktiskt fråga själv i samband med bildlån.



Trots att jag bara är en liten pluttebloggare som inte ens hållt på ett halvår ännu så vill jag ändå försöka vara så seriös som möjligt och jag lär mig hela tiden.

2008-06-04 @ 23:42:33
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Ann

Jättebra inlägg! Det är ju svårt att veta hur man skall göra. Skall man maila en fråga varje gång man använder en bild från företaget eller räcker det att fråga en gång?

Man tycker ju att stora företag gynnas av all gratisreklam som det ju visade sig när du kollade upp. Själv är jag superdålig på att fråga men jag har bara använt mig av stora företagsproduktbilder som Ikea, HM o liknande.



Men det är bra att veta så tack för ditt arbete med att kolla upp!!



ha det bra o kram!!

2008-06-05 @ 05:14:35
URL: http://vardagiparadiset.blogspot.com/
Postat av: Caroline

Intressant och behövlig diskussion. Det är väl lite Vilda Västern eftersom det inte finns några speciella riktlinjer och inte heller något fall - vad jag vet - där någon blivit fälld.



Jag har också funderat på vad som gäller och tänker så här: det är ju win-win-win för alla inblandade: bloggare, företag och läsare/konsument. (Det förutsätter såklart att man inte skriver negativt om produkten).



Jag har fått mail från bland annat Brandos.se som erbjuder speciella sidor med bilder på deras skor just för bloggare. Den diskussionen var bara trevlig att ha med representanten för företaget.



Längst ned på sidan på min blogg har jag skrivit följande:

"Bilderna i min blogg kan vara hämtade från andra webbplatser. Då skriver jag det och länkar även till webbplatsen. Har du synpunkter? Kontakta mig på [email protected]."



På Internetworlds hemsida kan man pckså läsa annat med anknytning till lagligt och inte lagligt i bloggvärlden:

http://internetworld.idg.se/2.1006/1.162336



2008-06-05 @ 09:19:19
URL: http://pixlarna.blogspot.com
Postat av: Annika

Visst är det här en intressant och nödvändig diskussion! Jag tror dock att de allra flesta företag blir jätteglada över att deras produkter syns i inredningsbloggar! Vi visar ju och skriver om de produkter som vi gillar! Sådan publicitet önskar nog de flesta för sitt företag! Jag skriver alltid var bilden kommer ifrån och länkar också till deras hemsida. Ps. Fin blogg du har!

2008-06-05 @ 10:29:44
URL: http://www.flexinredning.blogspot.com
Postat av: matte

jag tycker att om man skriver varifrån bilden är hämtad och ev också länkar så borde det vara helt ok, det är ju gratisreklam för sjutton!

2008-06-05 @ 11:18:37
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Hanna-Sofia

Caroline jag läste texten du länkade till och några gratisprodukter eller betalning har då aldrig jag blivit erbjuden, jag är alldeles för liten och spretig i mitt bloggande och att bli en renodlad inredningsblogg har jag heller inga ambitioner att bli, det är bara ett av mina intressen som kommer fram här. Men jag kan tänka mig att giganter som den här BlondinBella måste hålla tungan rätt i munnen i sitt bloggande.



Jag tror att det kommer att bli mer vanligt att företag har direkta riktlinjer till bloggare på sina respektive sidor som t.ex inreda.com



"Bloggar. Får visa våra bilder så länge det finns en länk tillbaka till oss (www.inreda.com) och det i texten benämns att produkten finns hos inreda.com. På varje produkt i vår webbshop finns även Direktlänkar du kan kopiera in i din blogg för direkthänvisning om du önskar det."



Efter min lilla undersökning känner jag mig trots allt lite lugnare och jag tror inte längre att jag kommer bli jagad med blåslampa av IKEA iallafall ;-)



2008-06-05 @ 13:15:44
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Maria

Själv brukar jag nästan aldrig visa bilder från företag el dyl, men jag trodde att de blev "glada", det är ju lite reklam för deras varor menar jag, bara man är väldigt noga med att skriva vart de kommer ifrån....kram

2008-06-05 @ 14:52:50
URL: http://medaljongen.blogg.se/
Postat av: Helena/roomservice.blogg.se

Har samma erfarenheter som Frida. Det flesta vill gärna få gratis reklam.



Bra inlägg!

2008-06-05 @ 15:16:46
URL: http://roomservice.blogg.se/
Postat av: :.sara

Jättebra inlägg!

Som jag sagt tidigare, jag har svårt att tro att en marknadsföringsavdelning letar bloggare med blåslampa, i synnerhet om det handlar om en positiv exponeringen av företaget och dess produkter.



Självklart ska man alltid länka, är man osäker är det ju bättre att slänga iväg en förfrågan till företaget i fråga innan publikation. Det är ju klart roligare med snygga privata bilder men inom inredningsbloggandet skulle det verkligen begränsa inspirationen och delandet av erfarenheter om man inte kunde alternera med företagsbilder. Vore intressant att höra om det finns någon med negativa erfarenheter...

2008-06-06 @ 22:46:19
URL: http://littlemissfixit.blogg.se/
Postat av: Jo

Jättebra inlägg! Jag brukar själv ange var jag har lånat bilden, men det vore ju onekligen intressant att veta om man inte får göra så. Jag ska nog göra som Husmusen och fixa ordentligt "tillstånd".

2008-06-09 @ 10:35:23
URL: http://frkp.blogspot.com

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0