Genom Europa med bil.

Efter vår semester i sommar ner till Frankrike har jag inte kunnat låta bli att jämnföra med mina barndomsresor ut i Europa. Vi kunde ha med oss så mycket som upp till fem olika valutor, lite skillnad mot dagens euro. Ipod visste ingen vad det var ännu, i bästa fall hade man kasettbandspelare i bilen annars var det lokal radio som gällde. I sommar lotsade vår färddator "Margareta" oss rätt, förr var det stora otympliga kartor som man försökte tyda efter bästa förmåga, ibland hittade man fram, ibland inte.

Bilden är från en resa till Frankrike 1978 när vi kuskade runt med tält i cetralmassivet och ända ner mot rivieran. Mamma, Pappa, Lena och jag i en orange 240. Mina kusiner tillsammans med min Morbror, Mormor och Morfar  i en grön 240. Vi hade bestämt träff med en av Mammas kusiner med familj på vägen men dom dök aldrig upp och vi undrade.. Det visade sig att bilen skurit på autobahn. Idag med mobiltelfonens hjälp hade vi inte behövt undra. Att resa i Europa 1978 var sannerligen ett äventyr.



  
Trackback
RSS 2.0