Ostindiefararen Götheborg

1995 var jag och min Mamma med vid köldragningen av den nya Ostindiefararen som skulle byggas. 2:e oktober 10 år senare stod C och jag på en av Eriksbergs pirer för att tillsamman med alla andra vinka av Götheborg på hennes långa resa till Kanton i Kina. Vi väntade och väntade och plötsligt var det som om havet kokade och det var båtar överallt och mitt ibland dem seglade tuffade Götheborg fram. 

18 juli 2006 var hon väl framme i Kanton och kom åter till Göteborg den 9:e juni 2007. Den dagen var det om möjligt ännu mer folk och vi stod uppe på Sörhallsberget i hettan för att se ännu bättre denna gång. Inga privatbåtar tilllätts följa henne längre än till Älvsborgsbron och det kan man ju förstå när man ser hur det såg ut vid avfärden i oktober.

Just nu ligger hon avriggad och vintervilar borta på Eriksberg.

image24

image25

Kommentarer

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0