Världens bästa strand.

 DN:s läsare har utsett Tulum till världens bästa strand  Lite kul när man precis kommer därifrån.
Visst ligger den spektakulärt med Mayaruinerna i bakgrunden, men jag tycker nog den var lite väl pluttig och lite för full med folk för att jag skulle rösta fram den som världens bästa strand.

Vinnare i DN:s tävling är Linnea Hanning. Hon skickade in den motivering som fick DN:s reseredaktion att mest längta dit.

Här är hennes motivering:

"Den vackraste stranden i världen ligger på Yucatanhalvön i Mexico. Det finns flera att välja på längs den spektakulära kuststräckan som vetter mot Karibiska havet, men min absoluta favorit är Tulum, några mil söder om de mer välkända turistorterna Cancun och Playa del Carmen. Ovanför stranden tornar en av mayaindianernas otroliga slott, idag i ruiner, upp sig. Tulum var ett av de ställen där spanjorerna steg iland 1518. Och jag kan inte klandra dem. Sanden är som vitt socker mellan tårna, vattnet är turkost och blandningen mellan naturen och platsens historia gör att man aldrig tröttnar på stranden i Tulum. Själv kom jag dit 479 år efter spanjorerna och jag fortsätter att återvända..."

Källa : DN

Här kommer ytterligare ett foto jag tog i Tulum.

image70 




Min bästa badplats, ja jag säger badplast för jag är igentligen mer av en klippbadare, den ligger
på Amorgos. C och jag båtluffade 2006 och besökte då ön.
Amorgos är en fantastisk ö som jag hoppas att ni någon gång får möjlighet att besöka om ni
inte redan varit där. I så fall förstår ni nog vad jag pratar om.
När jag la upp planen för resan hade jag stor hjälp av den helt oumbärliga sidan  Kalimera  



Vårt klippbad på Amorgos.

image71



Klostret Panagia Chosoviotissa

image73



Vid Aiga Anna. Här spelades scener till filmen Det stora blå in. Runtom här vet jag att det är många
Greklandsfantaster som har sina favoritbad.

image74



Stranden Mouros. I mitt tycke den bästa stranden på Amorgos.

image75



Blomsterprakt på Amorgos.

image76


image77



Det stora Blå.

image78

Kommentarer
Postat av: Susihus

Vilka härliga bilder...mmm så härligt! Ha en go helg

2008-02-08 @ 22:03:17
URL: http://susihus.blogg.se

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0