Julkort och Albatrosser

Jag skickar inga julkort alls i år, utan har istället valt att skänka mina julkortspengar till organisationen Save the Albatross.

Jag vet att många tycker jag är helskum som bryr mig om en fågel som i det flesta fall inte ens lever i samma hemisfär som mig själv. Men jag tycker Albatrossen är en fantastisk fågel som helt i onödan är hotad och därför är värd all ansträngning för att räddas.

För dem som orkar läsa, kommer här lite fakta om Albatrossen, varför den är hotad och hur den går att rädda.





Vandringsalbatrossen och Kungsalbatrossen är de största levande fåglarna på jorden med ett vingspann på 3,5 meter och kan väga upp till 10 kg. Trots detta kan dom segelflyga 1000-tals kilometer.

Albatrossen håller sig till en och samma partner hela livet och om en av dem förolyckas kan det ta år för den kvarvarande att hitta en ny partner, om den överhuvudtaget gör det.

Albatrossen  får endast en unge högst vart annat år och först vid en ålder av 12 år. Dom kan bli upp till 60 år men det är ovanligt idag på grund av att dom ofta helt i onödan dödas.

Albatrossen kan flyga upp till 10 000-tals kilometer för att hitta föda till sin unge.

En gråhuvad Albatross flög jorden runt på 46 dagar.

När ungen flygande lämnar boet kan det ta upp till 5 år innan den återvänder till land igen.

Det finns 22 arter av Albatrosser så vissa undantag från dessa fakta finns.





100 000 Albatrosser och 200 000 andra havsfåglar dödas i onödan varje år på grund av långrevsfiske. Dom hugger efter betet som är fästade på revar upp till 130 meter, fastnar på krokarna och drunknar släpandes efter båtarna. En tredjedel av Albatrossarna som dör gör det på grund av illegalt fiske. 

Det finns flera enkla metoder för att undvika massslakten av Albatrosser.

Linor med plastremsor efter båten som skrämmer bort fåglarna, tyngder som gör att reven sjunker snabbt, tinat bete istället för fruset gör också att reven sjunker snabbare, blåfärgat bete vilket är svårt för fåglarna att se i vattnet. Lägga ut reven på natten då de flesta fågelarter inte jagar.

19 av 22 Albatrossarter är hotade och var 5:e minut dör ännu en helt i onödan.

Det finns mycket mer att läsa om arbetet för att rädda Albatrossen hos Sveriges Ornitologiska Förening som Stödjer BirdLifes kampanj Save The Albatross.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tycker du gör rätt som stödjer albatrossen. Samtidigt vill jag önska dig och de dina en riktigt god jul!! /Ruben

2008-12-23 @ 15:49:08
URL: http://ruben.tradgardsblogg.se
Postat av: Caroline

Bra gjort! Tänk om fler kunde göra så. Jag brinner också för miljö- och klimatarbete och får känslan av att folk tycker jag är överengagerad eller bara har konstiga synpunkter på engångstallrikar och kolsyrat vatten till exempel...



En riktigt god jul till dig med! Kram/Caroline

2008-12-23 @ 16:49:29
URL: http://mininspiration.blogspot.com
Postat av: Elisabeth

God Jul på DIG & Hoppas ditt 2009 blir innerligt gott!!!

Klokt initiativ!



2008-12-23 @ 22:28:09
URL: http://levaleende.blogg.se/
Postat av: Proforma

Bra gjort av dig! Fascinerande läsning om en ganska så mäktig fågel!

Passar på att önska dig en mysig och avkopplande jul.

Goood Juuul!!!

Kram

2008-12-23 @ 22:35:19
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Ann

Det är väldigt tragiskt med sånt fiske. Även delfinerna råkar ut för samma hemska död.



God Jul på dig o ha det fint i helgen!



kram kram

2008-12-23 @ 23:19:48
URL: http://tasstaylor.blogspot.com/
Postat av: Tjohalias blogg om inredning

Vilken underbar gest!

Ha en riktigt God Jul! Kram Sandra

2008-12-23 @ 23:38:55
URL: http://tjohalia.se
Postat av: Oscar

Hur många barn dör av svält på jorden varje dag?



30.000

2008-12-24 @ 00:40:19
Postat av: Olivia

Jag tycker att det är rätt svårt att hitta en bra design till sin blogg - hur har du burit dig åt? Du har ju en riktigt snygg blogg!

2012-03-18 @ 20:21:45
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: Nellie

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte varje dag man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :D.

Svar: Tack NellieDet är just kommentarer som dina som ger bloggandet mersmak och lust.
Anna-Karin

2012-09-01 @ 12:18:18
URL: http://allaprivatlan.se
Postat av: Erika

Jag hittade din blogg av en ren slump och jag har läst några av dina blogginlägg - det märks att du gillar att skriva :)

2012-10-14 @ 08:46:20
URL: http://allasmslan.se

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0