Veckans lästrio: Historiska skildringar

Jag hänger på Petras lästrio denna veckan, för är det något jag gillar så är det historiska böcker.

image216

1 Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross.

Jag älskar den här boken. Den är en av mina absouta favoritböcker och jag känner ingen som läst den som blivit besviken.  Boken är en medeltidsskildring som handlar om en begåvad och orädd kvinna som förklädd till man lyckas överlista hela den katolska världen.
Donna Woolfolk Cross, lärare i engelska, ägnade sju år åt att samla material och skriva om denna omstridda historiska person och detta makalösa kvinnoöde.

2. Historier från Färs av Fritiof Nilsson Piraten.

Igentligen skulle jag kunna valt vilken bok som helst av Piraten för jag tycker om dem alla men väljer här Piratens femte bok Historier från Färs som består av flera korta historier om diverse personer och deras upptåg, egentligen en novellsamling med andra ord som dock saknar innehållsförteckning
Oftast handlar det om historier som Piraten själv har hört, nertecknat och naturligtvis modifierat. De flesta historierna utspelar sig vid 1900-talets början i eller runt Sorgenfri, ett litet gudsförgätet ställe på den skånska landsbygden.
En av huvudpersonerna i boken är Klerk (Hans Immanuel Klerk), en enögd slaktare. Han är ful i munnen och svordomarna haglar och han är svag för starka drycker. Hans utseende är ungefär lika märkligt som hans uppförande. Han är stor och kraftig med grov svart hårväxt, buskiga hopväxta ögonbryn över den tomma ögongropen. Han har inte alltid haft en tom grop mitt i ansiktet. Tidigare bar han glasöga, men det hamnade till sist i en pappask eftersom hans hustru en natt hade blivit törstig och greppat ett glas vatten som stod på nattduksbordet och drack ur det. Det bar sig inte bättre än att ögat förvarades i just det glaset och vem vill sedan bära ett öga som har passerat genom någons kropp, låt vara den egna hustruns?
"Det måtte fan ha i ansiktet det som gått igenom en kärring" sa Klerk.

3 Eleni av Nicholas Gage

För Grekland var kriget inte slut 1945. Den lilla bergsby där Eleni Gatzoyiannis lever med sina fem barn av vilken Nicholas är den yngsta sveps med i inbördeskrigets kaos då den ockuperas av komunistgerillan. Eleni lyckas hjälpa sin barn att fly medan hon själv blir kvar och arresteras,torteras och avrättas. 
Trettio år senare återvänder Nicholas till sin barndomsby för att försöka reda ut vilka bybor som förråde hans mor och vilka gerillamän som dömde och mördade henne. Han finner att sanningen inte är enkel och hämnden inte självklar.

Tyckte du om aktuella Flyga drake av Khaled Hosseini? Då kommer du även gilla denna bok.    


Kommentarer

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0