Galanthus nivalis i Trädgårdsföreningen

Hannu Sarenström har skapat en snödroppsutställning i Trädgårdsföreningen. Förutom att planterat några tusen snödroppar har han lånat två stora kejsarolvon från parken som grävts upp och flyttats in i växthuset. Tyvärr hade dom inte hunnit börja blomma vid vårt besök, men besöker du utställningen nästa helg så bör dom stå i blom då. Hannus tänk runt utställningen har varit att skapa lite av en ruinkänsla med övergivna trädgårdsaccecoarer som fått sjunka ner bland mossa och löv och täckas av grenar och jag tycker han lyckats fint med att få fram den känslan.  

Hannus blogg visar han lite olika namngivna snödroppar. Det där är mer än jag mäktar med så jag visar dem bara i sin prakt, så som dom stod bland sina vänner julrosorna, vintergäcken och snöklockorna.











 Vi fick en liten guidning bland snödropparna och i miniväxthuset står rariteten Galtanhus Koenenianus lånad från Botaniska Trädgården.


Palmhuset fick också ett besök när vi ändå var där. 
 

Och där stod kameliorna i fullaste blom.


Utanför står Gusten Lindbergs Dimman och längtar efter våren.

Foto : Anna-Karin Sten

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Underbara bilder. Vad jag längtar till våren.

Gunilla

2011-02-27 @ 22:05:57
Postat av: Proforma - Irene

Det är inte bara "hon" som längtar, jag med när jag ser dina fina bilder! Ljuvligt!

2011-02-28 @ 00:17:45
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: tinajo

Uhuhuuunderbara bilder! :-)

2011-02-28 @ 07:40:46
URL: http://www.tinajoathome.blogspot.com/
Postat av: LeiaMia

Mmmmm..... ljuvlig försmak av våren!

2011-02-28 @ 20:59:02
URL: http://leiamia.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hjälp jag trodde våren redan kommit till Göteborg när jag såg dina bilder! Tänkte att yes, inte långt kvar :) Jag har gett dig utmärkelsen Liebster Blog Award idag på min blogg, för att du har en sån fin och personlig blogg! Kram

2011-02-28 @ 21:49:36
Postat av: hanna

underbart! Hittade en liten ynklig snödroppe som spritt sig från grannen och oj så glad man blir! Till hösten ska jag lökbomba vår magra ursäkt till trädgård.

2011-03-06 @ 17:25:06
URL: http://hannanonien.blogg.se/

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0