Perspektiv på Göteborg

Göteborgsjournalisten Kristian Wedel har gjort ett flertal fotoböcker tidigare och nu sist tillsammans med Fotografen Peter Claesson. Det tre kilo tunga Praktverket Perspektiv på Göteborg tog nyligen hem Stora Publishing-priset samt Praktverkskategorin och Juryns motivering lyder så här : "För ambitiöst foto och snygg duplex. En nostalgisk - nästan smärtsam - tidsresa som bländar och engagerar, mycket tack vare det suveräna hantverket."

Kristian berättar i en intervju i GP  att det ibland krävdes både lyftkran, skylift och dörrknackarcharm för att Peter skulle kunna ta bilden igen, på exakt samma plats. l en tidsresa till rätt våning, rätt fönster, rätt årstid, rätt tidpunkt på dygnet och i rätt ljus. Ibland har han fått ta om för att få med en viss kyrka eller visst torn.

Boken resulterade i 180 bilder från förr åren 1870 - 1962. Historiska bilder ställda mot dagens stadsmiljö. Jag har hittills bara bläddrat i den men kommer garanterat införskaffa den inom kort.


Kommentarer
Postat av: Susanna

Den boken ligger i min stringhylla och är fantastisk!

2010-11-02 @ 22:38:18
URL: http://brownbeans.wordpress.com/
Postat av: Proforma

Fantastiskt vilket jobb somliga lägger ner på en bild! Men så fick dom ju ett pris också! Får också försöka komma åt att bläddra, den verkar intressant!

2010-11-02 @ 23:30:06
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Solveig

Läste också om den i GP och har bläddrat lite i den. Den verkar helt fantastisk! Eftersom jag håller på med ett liknande projekt så ligger den högst upp på min önskelista.

2010-11-03 @ 07:59:48
URL: http://solveigholstein.blogspot.com/
Postat av: Anna-Karin

Susanna : Beställde lite pocketböcker i går kväll och då åkte den med av bara farten :-)



Irene : Ja den är verkligen värd det fina priset den fick.



Solveig : Jag uppskattar verkligen ditt projekt med Göteborgsbilder. Det är otroligt intressant att följa.

2010-11-03 @ 10:37:55
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0