Lars and the real girl

Lars Lindstrom bor i ett litet samhälle i USA. Han lider av ett socialt handikapp som blir så svårt att han beställer en plastdocka i naturlig storlek på nätet och presenterar henne för familjen som sin flickvän Bianca. Brodern och svägerskan blir något förtvivlade och tar med Lars till en psykolog som övertalar dem att spela med och behandla Bianca som den flickvän Lars ser henne som.

Låter det skumt? Ja det är det också, men det är ändå en film att tycka om, framförallt p.g.a det fina stöd Lars får från familj, vänner, arbetskamrater och bybor. Jag gillar helt enkelt den här filmen för att det är en vacker saga, en utopi om hur vi önskar att vi skulle behandla våra medmänniskor med psykisk ohälsa. För det kan jag lova, att så här går det inte till i verkligheten. Människor med sjukdomar som inte syns på utsidan blir inte behandlade med den här toleransen.  Lars hade förmodligen blivit än mer isolerad, och utskrattad framför allt. Men jag ger den en starkt lysande 3:a och rekommenderar er att se den. En liten spoiler också. Bästa scenen är när Lars ger Margos Nalle hjärt och lungräddning.


Kommentarer
Postat av: Proforma - Irene

Den här filmen har jag inte alls hört talas om. Verkar lite tragisk... och kanske lite skum! Fast det är väl som med många filmer...man måste se själv för att bilda sig en uppfattning. Har kollat lite på nätet om den och den får ändå höga betyg så det kanske är en film man ska se.

Trevlig helg!

2009-07-18 @ 00:06:56
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Caroline

Den har jag set! Bra men speciell.

2009-07-18 @ 10:56:06
URL: http://mininspiration.blogspot.com
Postat av: InneoUte-Malin

Jag har inte sett den - men jag har helt klart varit nyfiken på den. Låter helt klart som min typ av film. Nu blev jag ännu mer sugen. :-)

2009-07-19 @ 20:07:51
URL: http://inneoute.blogg.se/
Postat av: Lissen

En sådan film, som gör att man reflekterar!

Låter annorlunda och bra!

Tack för tipset!

2009-07-21 @ 21:30:32
URL: http://lissento.blogg.se/

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0