Mölndals Kvarnby - Gunnebo

Idag har jag varit på en liten fotoutflykt. Först till Kvarnbyn i Mölndal där jag inte varit på över 20 år.
 
Här har det funnits kvarnar sedan 800-talet och på 1300-talet var Kvarnbyn ett känt begrepp med 40 kvarnar. I slutet av 1800-talet utvecklades Kvarnbyn till ett av Sveriges viktigare industriområden. Pappersindustri, textilindustri och oljeslagerier dominerade. De gamla fabrikslokalerna inrymmer numera företag, museer, hantverkare och konstnärliga verksamheter. De 15-tal fallen har en sammanlagd höjd på 48 meter vilket är högre än Trollhättefallet och tar sig dånande fram genom Kvarnbyn.

Kanske tar jag mig hit en kväll för att få möjlighet att fota forsen när den är belyst.









Därefter blev det en sväng till Gunnebo slott för god lunch och promenad. En och annan satt utomhus, men nej vi tyckte det var för kallt idag. Om du vill läsa mer om Gunnebo Slott så finns det mer att hämta i inlägget från 2:e November.





Orangeriet är vackert året om.



Lite grönt hittade vi även här.









  

Kommentarer
Postat av: InneoUte-Malin

Vilken härlig utflykt! Härligt att beträda så historisk mark och föreställa sig hur det såg ut när industrin verkligen kretsade kring kvarnarna... Orangeriet ser otroligt vackert ut. :-)

2009-04-15 @ 22:12:06
URL: http://inneoute.blogg.se/
Postat av: Proforma

Mölndals Kråka har jag åkt nerför... och uppför många gånger! Har inte stannat till i Kvarnbyn dock.

Gunnebo... alltid vackert och sådan grönsaksodlingar de brukar ha, helt fantastiska!

2009-04-16 @ 00:14:54
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Randi

Vilka underbara bilder från kulturhistoriska platser. Orangeriet är ju sååååå vackert - precis så som tycker att de ska se ut...ler.

2009-04-16 @ 07:24:39
URL: http://rostistel.blogspot.com
Postat av: Ruben

Enastående vackra foton! Kvarnbyn kommer jag verkligen inte att missa om jag kommer till dessa trakter någon gång. Gunnebo har besökts några gånger, men att det fanns en så fin industrimiljö i närheten det visste jag inte! /Ruben

2009-04-16 @ 08:10:56
URL: http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: Ing-Marie

Vilka härliga,fantastiska foton. Jag önskade jag var med på denna härliga utflykt!

Kramar

2009-04-16 @ 08:29:55
Postat av: Susanne Ajdukovic

Underbara bilder!!!

Kram Susanne

2009-04-16 @ 09:14:31
Postat av: Ing-marie

Oroligt vackra foton!Hade gärna varit med på den underbara utflyten till Kvarnbyn och Gunnebo.

Kramar

2009-04-16 @ 12:29:10

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0