45 000 löpare kan inte ha fel, eller?

Som vanligt var vår gata avstängd mellan kl 14-17.30 men vi tar det med ro för det är ju så kul att heja på alla dessa galningar hjältar som tar sig 2,1 mil genom Göteborg. Vi hade fixat picnic med pastasallad, bröd, brie, druvor, vin, kaffe och muffins och fick sällskap av Lillemor, Mamma, Leif och Amanda. Vädret var ganska bra, kanske lite blåsigt men när man väl satt i lä var det underbart. Vi har sett löpare i dom mest omöjliga kreationer springa förbi, men tyvärr är dom svåra att fånga på bild eftersom dom svichar förbi så snabbt.

1980 gick det första Göteborgsvarvet av stapeln med 1800 anmälda löpare. 2007 fullföljde 30 717 löpare öteborgsVarvet  vilket gör att tävlingen i storlek närmar sig 10-i-topp för världens största lopp. Och det är idag världens näst största halvmaraton. Skulle kanske vara intressant för SVT att veta som aldrig brukar rapportera om loppet i riksnyheterna. Har inte sett nyheterna idag så vem vet, det är aldrig försent att bättra sig.

Sylvester Kimeli Teimet från Kenya både vann i år igen och slog nytt banrekord med 1.01.21. Grattis Sylvester du är en hejare på att springa!


Lugnet före stormen. Nancy väntar på löparna eller kanske är det på en godbit?




De första löparna få alltid poliseskort. Poliserna såg nästan tröttare ut än Patrick Kimeli och de kan jag förstå, för det går ordentligt undan. Patrick slutade som 3:a i loppet med tiden 1.02.52.




Första tjejen på banan är Kirsten Melkevik Otterbu från Norge och det var mycket riktigt hon som vann damklassen liksom året innan. I år med tiden 1.10.19.




Här har vi Lennart "Rosa Pantern" Hansson. Känd bland både löpare och publik. Kolla in blicken på killen snett bakom :-) 




När eliten svichat förbi kom alla vanliga dödliga. Som gör ett lika stort jobb dom, bara inte riktigt lika fort.






Och visst hejade vi lite extra på Norge på deras egen dag.




45 000 löpare senare.




Lugnet råder återigen i Sannegårdshamen.




Över oss alla tronar Slottsberget i ensamt majestät.


Kommentarer
Postat av: matte

Suveräna bilder! bra fångat, verkligen.

Jag hade aldrig hört talas om den där tävlingen! där ser man .. det som inte visas på tv finns visst ändå.

2008-05-18 @ 10:52:03
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Carina

Rosa panterbilden var häftig, och hans blick bredvid...undrar vad han tänker??



Själv skulle jag aldrig utsätta mig för ett sånt lopp, det räcker så gott att ta en promenad med hunden! :-)

2008-05-18 @ 21:14:22
URL: http://www.infingfunderar.blogspot.com
Postat av: Annika

Åh vad roligt att få se så snygga kort från Göteborgsvarvet :o) Vi tänkte ta oss en sväng till stan å kika... men det kom annat i vägen... typ målning av garage, inoljning av altan... å annat pyssel :o) Å så fick jag se glimtar här... tack för det!

2008-05-20 @ 19:38:19
URL: http://www.rubinara.se/blog
Postat av: Jag igen...

Glömde nästan Nancy ju... söt å pigg å hunderbar :o)



/Annika

2008-05-20 @ 19:40:34
Postat av: Hanna-Sofia

Matte : Det är lite charmen med bloggandet tycker jag att man upptäcker massa nytt i andra landsdelar än ens egen och när SVT vägrar sända så får ju jag rycka in ;-)



Carina : Inget för mig heller men jag skulle kunna tänka mig att cykla sträckan.



Annika : Man rodnar ju ner till knäna när du säger att dom är snygga! Var inget vidare nöjd själv med dem, fel läge ur ljussynpunkt men både Leif och jag ville ha med vatten så därför hamnade vi på den sidan av loppet. Har heller aldrig fotat objekt i rörelse och det behövs massiv träning där!

Låter ju bra att ni fick en massa nyttigt gjort istället för att sitta och glo som vi en hel dag ;-)

2008-05-20 @ 23:43:40
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0