Göteborgs Tingsrätt

I går fick jag vara med om en ny erfarenhet. Jag var målsägare i ett brottsmål i Göteborgs tingsrätt. Jag väljer att inte skriva så mycket här om vad som hände förutom att det var otroligt påfrestande och jobbigt. Domen kommer på måndag.
Vad jag däremot vill skriva om är Göteborgs tingshus som jag aldrig tyckt varit så speciellt från utsidan men var otroligt fint på insidan.

Efter 27 års utredningar ( man ska ju inte förhasta sig ) så beslöt man 1912 att huset var för litet och utlyste en tävling som arkitekten Gunnar Asplund vann. Gunnar Asplunds funktionalistiska tillbyggnad "Andante" invigdes hösten 1936. Stora trappan som leder upp till andra våningen har ovanligt korta trappsteg och med detta har arkitekten haft tanken att när brottslingarna ska föras ut från huset så ska detta inte gå för fort utan dom ska bli tvingade att långsamt skrida ner för trappan och tänka på sitt brott. God Tanke av Asplund tycker jag.


I dag måndag 10/3 kom domen som blev 2,5 års fängelse för mannen och 2 års fängelse för kvinnan.
Kommer det ett överklagande så får vi ta en runda i hovrätten också.
 

image114


image115

Kommentarer
Postat av: Linda

Vad blev domen?!

2008-03-07 @ 14:03:35
Postat av: Linda P

Vad snabbt det gick ändå. Skönt, väl??? Hoppas allt blir till det bästa.

Jo gunnar Asplund är duktig...
kram

2008-03-07 @ 20:16:11
URL: http://livinglikelinda.blogg.se
Postat av: christine

Glad att du är tillbaka..KRAM

2008-03-07 @ 21:51:56
Postat av: Designtjejejen

Visst är det fint. Var inne där när jag praktiserade hos en journalist för ett antal år sedan :-)

2008-03-09 @ 08:57:07
URL: http://designtjejen.blogg.se
Postat av: MO

Vill bara beklaga allt du gått i genom...Läste här nedanför vad du varit med om....det är ju inte klokt, är detta i Sverige??? Usch vad jag tycker synd om dig o jag hoppas verkligen att de som gjorde detta åker fast o låses in...Sen beklagar jag att din pappa inte finns hos er längre..finns inga ord egentligen man kan säga, men jag tänker på dig o önskar dig allt gott i fortsättningen, många kramar

2008-03-09 @ 15:38:59
URL: http://www.medaljongen.blogg.se
Postat av: Kusin C

Vad skönt att det blev rejäla straff för dem! Du
har varit så himla stark och duktig! Mängder av stolta kramar från Kusin C.

2008-03-10 @ 17:50:57
Postat av: Kristina

En lärare jag hade berättade om den här trappan och jag skulle vilja testa att gå i den, naturligtvis utan att behöva tänka på ett brott då så klart.

2008-03-10 @ 18:18:11
URL: http://kixkoll.blogg.se

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0