Mjuk chokladkaka

Just nu borde man väl satsa på rabarber eller något annat säsongsbetonat, men jag blev så enormt sugen på mjuk chokladkaka och testade den här då jag händelsevis hade lite mandelmassa hemma. Den blev alldeles lagom och gott kletig i mitten. Receptet hittade jag hos Mästerkocken.
 

Ingredienser:(12)

  • 3 ½ dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • ¼ tsk salt
  • 1 ¼ dl kakao
  • 125 g rumstempererat osaltat smör
  • 2 ½ dl strösocker
  • 2 ägg
  • 1 ½ dl mjölk
  • 2 msk mandellikör, tex amaretto
  • Fyllning:
  • 150 g mandelmassa
  • 100 g smält smör
  • 2 msk mandellikör, tex amaretto
  • Garnering:
  • 50 g flagad mandel
  • Instruktioner:
Steg 1 Sätt ugnen på 175°C. Blanda mjöl, bakpulver, salt och kakao i en stor bunke. Ställ åt sidan.Steg 2 Vispa smör och socker poröst med en elvisp. Tillsätt äggen.Steg 3 Häll ner mjölken i äggblandningen. Rör sedan ner de torra ingredienserna och likören. Vispa tills allt är ordentligt blandat.Steg 4 Gör fyllningen: Riv mandelmassan grovt. Blanda mandelmassan med smör och likör till en smet.Steg 5 Smöra och mjöla en form, ca 1 ½ l. För-dela hälften av smeten i formen.Steg 6 Fördela fyllningen över smeten i formen. Täck sedan med resten av smeten.Steg 7 Garnera med flagad mandel. Grädda kakan mitt i ugnen ca 45 min.

Foto : A-K Sten

Kommentarer

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0