Från Helsingborg till Skellefteå via Nyköping.

Tack för alla trevliga och positiva tillrop över dukarna. Det gjorde att det kändes extra roligt att visa dem. Jag tycker just dukar är en ganska praktisk sak att samla på av den anledningen att man inte har alla framme samtidigt och att dom inte tar så jättemycket plats (tänker här på Torbjörn Boströms fina samlingar av vattenkannor och ryor). Dom är inte heller så kostsamma att köpa och just mina dukar har inhandlats för priser mellan 26 kr och 212 kr med ett snittpris på 107 kr.

Alla dukarna används men jag har en del dubletter också och då brukar jag spara den som är i nyskick i skåpet.  De flesta dukarna är inköpta via Tradera och liknande och jag är inte så lite barnslig heller som uppkallar dem efter orten dom såldes ifrån, så i mitt skåp finns både Motala, Töre, Lessebo, Lomma, Svängsta och Bollebygd x 2 mm. Att dom har riktiga namn från början vet jag ju eftersom min Falkenbergsduk kom i orginalförpackning och  egentligen heter "Sönda Middag" .

Senaste nytillskottet "Stallarholmen"

Foto : Anna-Karin Sten  


Kommentarer
Postat av: Ylva

de är helt ljuvliga dina dukar. Kollade lite på Tradera efter ditt inlägg men hittade givetvis inga. Men ska på det igen!

2010-09-24 @ 09:03:57
URL: http://darlingthings.blogspot.com
Postat av: Anna-Karin

Tack, kul att du gillar dem. Ett textilt tidsdokument om inte annat. Jag hittade den här duken just nu : http://www.tradera.com/auction/viewitempage.aspx?aid=118896788

Fast det är ingen Almedahls, den är lite för stor för det. Men läcker ändå.

2010-09-24 @ 22:06:01
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Proforma - Irene

Man blir glad av dina dukar! Jag minns framför allt mönstren, ingen specifik duk så där.

Men du... en sådan där Bregerkanna som Torbjörn Boström samlade på, hade min svärmor! Vi slängde den när vi röjde inför renoveringen, hade ingen aning... :(

2010-09-24 @ 23:24:52
URL: http://proforma.blogg.se/

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0