Lisebergs Trädgårdsdagar

Idag och till och med söndag pågår Lisebergs Trädgårdsdagar. Det var ganska mycket folk men inte knökat, denna råkalla blåsiga vårfredag. Kurser och föredrag för den som vill och mycket att se och köpa. Sist jag bloggade om Lisebergs Trädgårdsdagar var maj 2008 och då  såg det ut så här.


Tulpanchock




Carl Milles Triton.


Skira rosenknoppar med en Daimskylt i bakgrunden, så kan det bli när det hålls trädgårdsevenemang på Liseberg. Lilling Cottage hade en jättefin monter och här fick jag köpt en Sophora prostrata 'Little Baby'. Jag hoppas bara att jag ska lyckas hålla den vid liv.
 

Eleverna på Munkeröds Floristutbildning hade skapat tjusiga kläder av blommor.




I årets balkongtävling fanns följande fem bidrag att rösta på. Det var en utmaning att hinna fota medans det var fritt framför balkongerna cirka en sekund eller så.

Gill Bradley Designer och animatör : The beach is a place for reflection, nostalgia and dreams. This beach hut from the English coast distils this reverie through half remembered poems and memory bottles.



Heli Stenborg Trädgårdsinspiratör : ”Balkongen inspireras av mina soliga sommarlov hos mormor och farmor. Sol & bad, blommor & bär, katter & kossor, fika & äventyr, ängar & åkrar, släkt i massor.”



Nina Supstiks Prinsgatans Blomsteraffär : Inspirationen till min miljö kommer från 70-talets starka färger och blommiga mönster! Jag vill skapa en miljö där man blir glad och trivs att mysa i. Genom att använda gamla vaser, olika strukturer och texturer från den så kallade ”flowerpower perioden” i kombination med en modern touch bildar detta en skön retro känsla.



Nina Fryksdahl Växtkraft i Solberga AB : Vill skapa en balkong i naturliga material och färger. Flytta in en ”trädgårdskänsla” men med rumskaraktär. Kunna ”landa” i en känsla av att komma hem… Känna dofter, se knoppar och frö spira, vattenblänket, vinden i gardinen, fåglarnas sång, doften av nytvättat och smaken av en kopp gott kaffe i en vacker kopp. Skönt, så ska livet vara.



Hanna Kihlberg från Bagaren & Kocken : ”En hyllning till tiden då solen alltid sken. När mormors kanelbullar alltid var nybakade och kakorna aldrig tog slut.”



Min favorit bland balkongerna blev Hanna Kihlbergs.


Finfint hos IKEA men tyvärr infann sig inte riktigt den rätta sommarkänslan i kylan.




En liten picknick mitt på Liseberg, det vore något det.

Foto : A-K Sten


Kommentarer
Postat av: Proforma - Irene

I år ska jag inte gå, hinner inte! Kul att få se lite genom dina bilder, klänningarna var helt fantastiska och balkongerna charmiga!

Trevlig helg, Anna-Karin!

2010-05-08 @ 00:08:55
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: LeiaMia

Tack för att jag fick uppleva utställningen genom dig! Nu behöver jag inte åka dit i kylan med min onda hals... ;-) men ska faktiskt försöka åka en sväng till Jonsereds vårmarknad som är idag! Ha det gott!

2010-05-08 @ 09:17:18
URL: http://leiamia.blogg.se/
Postat av: Hanna

Vad härligt, trots vädret, gillar bagaren och kockens kök och söta motivering.

2010-05-08 @ 13:09:16
URL: http://hannanonien.blogg.se/
Postat av: Ruben

Oj oj oj!!!! Vilket reportage! Vilka bilder!!!! Fantastiskt. Tack för att man fick följa med.

Trevlig helg! /Ruben

2010-05-08 @ 14:49:41
URL: http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: Designtjejen/Emmelie

Vad fint!!! Din favorit var allt min favorit med!!

Trevlig helg!

Kramar

2010-05-08 @ 16:11:02
URL: http://designtjejen.hemmakanalen.se
Postat av: Åse - Interiörguiden

Vilka underbara bilder, det hade varit underbart att få de det med egna ögon.

2010-05-09 @ 16:36:56
URL: http://interiorguiden.blogspot.com
Postat av: Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

Superhärliga bilder! Men det hade ju inte varit fel med lite sol och VÄRME! Idag e det betydlig bättre väder här nere, både sol och något varmare. Men det känns mer som april än maj :-(



Verkligen skillnad mot samma tid förra året!

2010-05-10 @ 14:31:24
URL: http://mitthemochmintradgard.blogg.se/
Postat av: House of Jammi - blogg och webshop

Åh vilka underbara bilder. Synd att jag inte bor i Göteborg, så jag hade kunnat gå dit.

2010-05-14 @ 09:28:03
URL: http://houseofjammi.blogg.se/index.html

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0