Skopelos

I Grekland skall det lukta hav, Stifado, pinje, tvätt på tork och solen skall skina mest varje dag. Det gjorde den tyvärr inte på oss, vi har haft åska och regn i överflöd, men behagligt varmt har det ändå varit hela tiden. Några dagar försvann då tre av fyra drabbades av kräksjuka, som tydligen härjat på ön de senaste veckorna.

P.g.a vädret när vi anlände så kunde inte båten lägga till i Skopelos stad utan vi fick hoppa av i Agnontas istället. Där blev vi uppplockade av Kostas som körde oss till stan och vårt hotell. För Christers och min del blev det ett rum med balkong som vätte mot en fruktträdgård full av apelsin, citron och granatäppelträd.

Vi hyrde bil en vecka och tog oss runt ön och tittade på det mesta som fanns att titta på och så badade vi några gånger också :-) 

Agios Ioannis sto Kastri är ju ett måste om man är på Skopelos. 113 trappsteg upp.
 

Vi åkte också till Klostret Evangelismou där det numera bara bodde en enda liten nunna. Dom hade varit tio nunnor tidigare beättade hon, men nu var hon ensam kvar på klostret.

Utsikt över staden från klostret.


Trädklättrande getter utanför klostret.


Strax ovanför Panormosstranden hittar man fullt med små miniklapperstensstränder. Just en sådan blev vår favorit. Klarare vatten får man man leta efter och vattentemperaturen landade på 24-25 grader.


Där nere mellan pinjeträden ligger den.



En mysko frukt i vår fruktträdgård som man tydligen använde till marmelad. Luden som en persika och smaken påminde mest om en sur kålrot. Någon som vet vad det är?


Apelsin på gång.


Fina fiskebåtar fanns det gott om.




Staden vaknar.


Regn, usch!


I munkklostret Metamorphosis lös det en lampa i gråvädret.


Det är ju sådant här väder man vill ha varje dag.




Runt om på ön växte den här lilla blomman som liknade en minicyklamen. Bäst verkade den trivas i olivlundarna.
 

Byn Klima




Oliver




Här lektes det affär.




Vi tog också en båttur till Alonissos och den marina Nationalparken. Några munksälar såg vi aldrig, däremot delfiner.
 



 Alonissos




I nästa inlägg åker vi vidare till Skiathos


Kommentarer
Postat av: Ann

Så underbart härliga bilder!!! Du kan ju lätt sälja resor med dessa bilder.

Nu skäms jag nästan över att lägga upp mina kassa bilder på min blogg.;)



Så härligt det ser ut. Jag är inne i en halvdepression och skulle behvöva sol o värme men inga billiga resor som passar en barnfamilj finns.



Fantastisk kul bild på geten i trädet. Du hör ju meningen själv- geten i trädet!;)



Hoppas att du fick en härlig o avkopplande semester med mkt god mat, sol och trevligt sällskap!!



kramar Ann

2009-09-23 @ 18:55:37
URL: http://tasstaylor.blogspot.com/
Postat av: Carina

Herregud va härligt ni haft det, jag blir riktigt avis.



Va många fina bilder, och alla kissarna då, pussade du på dom? ;-)



Geten var fräck däruppe i trädet!

2009-09-23 @ 19:52:13
URL: http://www.infingfunderar.blogspot.com
Postat av: Proforma

Välkommen hem till Sverige! Förstår att ni haft det skönt trots regn och sjuka. Helt underbara bilder!



Agios Ioannis sto Kastri måste ha en fantastisk utsikt och jag älskar bilden med utsikten över när staden vaknar! För en som aldrig varit i Grekland ser det här verkligen lockande ut!

2009-09-23 @ 20:00:35
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Mrs. b

Vilka sköna semesterbilder! Tråkigt med vädret och sjukdom, det är typiskt att sånt ska slå till när man är på semester.

Jag längtar efter semester när jag ser dina bilder :-)

2009-09-23 @ 20:44:27
URL: http://mrsbandco.blogg.se/
Postat av: Fredrika

Guud va vackert!! Måste säga att jag tyckte såg väldigt lik ut miljön i Mamma Mia filmen....kan det stämma??



Fast jag kommer alltid att ha Santorini som favvis ö :-)

Kram F

2009-09-23 @ 21:26:00
Postat av: Hanna

Välkommen hem! Helt underbara bilder! Du får så fina färger i dem! Frukten du undrade över heter kvitten. Jag gjorde marmelad på den för nåt år sen, gott!

2009-09-24 @ 00:14:59
URL: http://hannanonien.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Vilka härliga bilder! Många söta kissemissar! Det först fotot ser ut som där de gifte sig i Mamma Mia.

Synd att ni inte hade fint väder hela tiden :-( Men det verkar som ni har haft en skön semester ändå :-)

2009-09-24 @ 16:40:32
URL: http://mitthemochmintradgard.blogg.se/

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0