Frölunda Torg

När Frölunda Torg slog upp sina portar 1966 så var det något så häftigt som Nordens största köpcentrum med sina 40 butiker på en yta av 45 000 kvm och Europas första köpcentrum med allt under ett tak. Många som bor i Västra Frölunda åker sällan till stan då dom tycker att allt dom behöver finns på "Torget". Under årens lopp har både ytan och butikerna ökat och i och med den snart helt färdiga utbyggnaden ökar butikerna från 115 till 200 butiker. Frölunda Torg slog till med 3000 parkeringar i anslutning till köpcentret redan 1966. Det får nog anses som ganska framsynt.

  


Foto : arkivbilder

Idag var det invigning av den första etappen i den senaste stora utbyggnaden och Torget ökar med 14000 ytterligare kvm.


43 år senare i den ursprungliga delen. Bella och jag tog en fika tillsammans på David Bagare som fått sig en makeover sedan jag var där senast. Tänk att på detta konditori fikade jag redan som 2-åring med Mormor och Morfar.


Kommentarer
Postat av: Mrs. b

Oj, det måste jag helt ha missat - att det ska byggas ut. Ändå var det inte så länge sedan jag var där... Jag måste kolla lite noggrannare nästa gång :-)

2009-10-24 @ 10:38:18
URL: http://mrsbandco.blogg.se/
Postat av: LeiaMia

Längesen jag var där. Ligger lite för långt bort. Har du varit på Allum, Partilles svar på Frölunda torg? Här finns allt utom mysiga fik... Så jag åker hellre in till "stan" när jag ska shoppa!

2009-10-24 @ 13:28:41
URL: http://leiamia.blogg.se/
Postat av: Anna-Karin

Mrs. b : Jag tror hela den nybyggda dlen varit tillstängd tills igår så jag har inte märkt av det när jag varit där heller.



LeiaMia : Allum är inte alls dumt men det är alltid så svårt att få parkering där tycker jag. Kanske inget bra fik men jag har en favoritbulle på Cederlöfs som jag brukar köpa med mig hem när jag är där, vilket inte är ofta. Det är inte riktigt rätt håll för mig :-)

2009-10-24 @ 17:23:17
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Proforma - Irene

Där har man varit många gånger, faktiskt inte så längesedan... Visst inte heller att det har byggts ut!



Läste kommentaren om Allum, P-huset är ju snart klart så då blir det fler platser! Jag tror att många ställer sig på ICA-sidan och glömmer av att det finns p-platser på andra sidan motorvägen.

Cederleüfs har mycket gott!

2009-10-25 @ 00:35:43
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Anonym

Irene : Det är nog så att vi mest letat parkering på ICA-sidan när vi varit där.

2009-10-25 @ 12:46:53

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0