15 januari, Tulpanens dag.

Tulpaner! Visst är dom underbara? Krispiga, frasiga och finns i så många olika sorter och färger. I Sverige tycker vi så mycket om tulpaner så att vi varje dag mellan Jul och Påsk köper 1 miljon tulpaner. Det är ju inte konstigt att den fått en egen dag.

Ingen vet med säkerhet när tulpanen kom till Sverige men det första dokumenterade tulpanodlingen stod Olof Rudbeck d. ä. för. Han tog med sig frön och lökar från en resa till Holland och år 1685 hade han 38 olika slags tulpaner i sin botaniska trädgård i Uppsala.

Visste ni att namnet Tulpan tulipa kommer från det persiska ordet turban?



Kommentarer
Postat av: Lissen

Vilken fin bild du har tagit. Har du börjat photoshop kursen? Såg att det såldes mycket tulpaner i affären, men visste ej att det var tulpanens dag.

Ha en skön kväll!

2009-01-15 @ 19:18:58
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: Proforma

Jag har köpt tulpaner idag, 2 buketter! Känns som jag inte kan få nog av tulpaner! Dom är så fina. Denna gång blev det blandade färger, jag som bara brukar köpa vita!

2009-01-15 @ 23:30:11
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Ing-Marie

Vilken otroligt vacker bild du tagit. Till saken, jag älskar tulpaner så jag köpte 2 buketter men katten Finduz älskar också tulpaner. Vaknade i morse och hade 10 med blommor och 10 utan blommor.

Glömde sätta dem högt igår kväll.Famlijen har utökats med en liten hundvalp, Harry,13 veckor och samma ras som Zally.Kramar till dig!

2009-01-16 @ 08:32:57
Postat av: Anna-Karin

Lissen : Man tackar! Jag har börjat kursen men tycker det är ganska svårt.



Proforma : Jag hade velat ha Papegojtulpaner, men dom hade inte kommit ännu. Blandade är väl jättefint!



Ing-Marie : Tack! Tur att du hade 10 kvar iallafall, han blev väl mätt, buskatten ;-)

Maj-Britt berättade om Harry, så jättespännande för er, nu har Zally att göra kan jag tänka. Vi ses på söndag. Kram!

2009-01-16 @ 12:06:55
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0