Spanska hundar

Idag kl 20.00 i SVT handlade Uppdrag granskning om Spanska hundar som kommer från organisationen Julie Rescue. Om du missat programmet men vill se det så kommer det i repris 17/1 och går även att se via SVT Play.

Spanska hundar engagerar mig då Nancy kommer från Spanien via organistionen ADA .
Att Julie Rescue har ett dåligt rykte är inget nytt, det hade hon redan på den tiden vi fick Nancy omplacerad hos oss.
ADA till skillnad från Julie Rescue kastrerar alla hundar som omplaceras via deras organisation. Hur Nancys veterinärsbesiktning och vaccinationer har gått till i Spanien är omöjligt för mig att svara på då jag inte varit på plats, men att det skulle gått till som hos Julie Rescue både hoppas och tror jag är ovanligt. Det visade sig ju också i programmet att Julies tidigare veterinär avsagt sig samarbetet med henne. 
Programmet kändes seriöst gjort och jag är ganska säker på att det inte på något sätt var överdrivet. 

När Nancy kom till Sverige via flyg där hon satt i en bur i kabinen tillsammans med den hundeskort som varit nere hos ADA i Spanien och hämtat henne (inga hundar får resa med flyg ensamma och det är flygbolagets regler för storlek på burar som gäller) så valde vi trots att hennes EU-pass var korrekt att utföra en ytterligare veterinärbesiktning som visade att hon inte var sjuk på något sätt.  

Nancy är inte heller någon gatuhund. Hon hade ett hem och en husse i Spanien och vi har hennes papper med vaccinationsuppgifter som är utförda under hela hennes liv i Spanien. Hennes husse tog sitt liv och hon blev hemlös och det var på det sättet hon hamnade hos ADA och därefter hos oss.

Jag hoppas bara inte detta program medför att folk tror att alla organisationer som arbetar med att hjälpa hemlösa hundar i utlandet är oseriösa.

Det verkar som om det kommer att komma en uppföljningsprogram om ett par veckor.


 
Trackback
RSS 2.0