I valet och kvalet.

Idag var C och jag iväg och tittade på ny kamera. Dom två kameror vi har försökt läsa in oss på är Nikon D80 och en Canon EOS400D Båda kamerorna har fått bra betyg och det är inte lätt att veta vilken som är bäst alternativ för just oss. Efter titten i affären tyckte C Nikonkameran och jag spontant Canonkameran. Typiskt va? När man väl bestämt sig ska man ju också välja lämpliga objektiv som det finns en uppsjö av.

Är det någon av er som har erfarenhet av dessa kameror eller vad tycker ni rent spontant?

image179

image180

Foto : Cyberphoto

Kommentarer
Postat av: Malin

Min pojkväns syster har nikon kameran och hon är supernöjd med den! kram

2008-03-24 @ 21:47:20
URL: http://carlssonkarlsson.blogg.se
Postat av: Birgitta

Nikon eller Canon är mer en kostnadsfråga än en kvalitetsfråga. Lägre pris för samma prestanda, jag skulle aldrig tveka. Jag själv har en Canon PS med vridbar display vilket gör att bilder kan tas från andra vinklar. Tar dessutom fantastiska bilder. Skulle aldrig byta ut denna mot en systemkamera!
Kan rekommendera ett medlemsskap i www.fotosidan.se/. Det är gratis och man får alla tips om foto man kan önska.
Du har förresten en jättetrevlig blogg med många fina bilder!
Lycka till med kameraköpet.
Hälsningar BirgittaP(G:s jobb)

2008-03-25 @ 20:51:18
Postat av: Hanna-Sofia

Birgitta : Tack för dina goda råd och snälla ord om min blogg. På fotosidan är jag medlem sedan länge och har suttit på den sidan hela kvällen och jämnfört objektiv hit och dit men inte blivit ett dugg klokare. Just nu lutar det ändå åt en Nikon D80 med Nikon AF-S DX 18-135 objektiv. Imorgon har jag säkert ändrat mig helt och hållet, jag är hopplöst vankelmodig när det gäller detta.

2008-03-26 @ 01:48:11
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Isabelle

Då kan ju jag tillägga att jag har en Canon EOS400D som jag är supernöjd med. :-) Fast för mig fanns inte alternativet att välja en Nikon eftersom jag min far hade objektiv till Canon-kameran. Så jag behövde bara köpa kamerahuset. Lycka till med ditt val!

2008-03-26 @ 11:08:15
URL: http://fixaodona.blogg.se
Postat av: Caroline

Har en Canon 400D och är hur nöjd som helst med den och de andra Canon-kameror jag haft. Det är nog snarare en smakfråga eller marknadsföringsfråga, vilken man tilltalas mest av!

2008-03-26 @ 13:17:05
URL: http://mininspiration.blogspot.com
Postat av: Hanna-Sofia

Isabelle och Caroline : Ni tar väldigt fina korta båda två så jag förstår att ni är nöjda men det skulle vara intressant att veta vilka objektiv ni har trivts bäst med.

2008-03-26 @ 19:01:48
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Perlan

Jag röstar helt klart på en Canon Eos 400D såklart! :)
kram

2008-03-26 @ 19:05:23
URL: http://www.perlan.org
Postat av: Linda

Vi har Canonkameran och Björn äääälskar den! Bra och stor display. Men båda är säkert lika bra, men man ska bara få den rätta känslan när man håller i kameran om du förstår vad jag menar :)

Det är ungefär som Volvo vs. Saab, äpplen eller päron!

2008-03-27 @ 08:54:13
Postat av: Martin

Hej!
Vilken överraskning äntligen ett grabbigt inslag!
Det är två högkvalitetskameror Canon och Nikon så
det är mer en smaksak vilken ni väljer jag är övertygad
om att ni blir supernöjda med vilken ni än tar.
Har ni köpt någon än?

2008-04-08 @ 07:30:24
Postat av: :.sara

Haha vad roligt att du gjort ett inlägg om precis samma sak som jag går och funderar över!!
Jag väljer mellan Canon 40D eller likvärdiga Nikon. Inget lätt val, men det lutar nog mot Canon eftersom jag redan har en manuell sådan som jag älskar.
Om jag inte får den i 30-årspresent så ska jag köpa den när skattepengarna dimper ner... ;-) Beräta när du bestämt dig!

2008-04-12 @ 17:14:30
Postat av: Hanna-Sofia

Till syvende och sist blev det en NikonD80 som jag håller på att lära mig att fota med just nu.

2008-04-13 @ 01:01:21
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0