Unga artister.

När jag tittade på Melodifestivalen igår kunde jag inte låta bli att fascineras av Amy Diamond. En urgullig tjej men ändå så slipad för sina unga år. Jag gissar att hennes föräldrar håller hårt i henne i den tuffa branch hon befinner sig i. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på mina egna första tonårsidoler.

I mars 1980 medverkade Noice i programmet Måndagsbörsen och slog då igenom i hela Sverige över en natt. Hasse var då nyss fyllda 15 år. Under sin storhetstid som varade i 1 och 1/2 år gjorde dom närmare 150! spelningar, vann en rockbjörn den 3 februari 1981 som årets bästa grupp, spelade in 3 LP-skivor och det var tumult och hysteri vart dom än kom.

Att under en sådan kort men ändå så viktig tid i sitt liv bränna sitt ljus i båda ändarna och därefter försöka landa efter cirkusen var förmodligen allt annat än lätt. Freddie berättade själv i en intervju från 1992 hur dom introducerades i drogvärlden av äldre ljud och ljustekniker som följde med på turnén. Idag är både Hasse och Freddie döda dom blev 37 respektive 38 år gamla och dog båda i drogrelaterade sjukdomar.  Så otroligt onödigt.



Ett klipp från Ritz 20 December 1981, Noice sista stora framträdande.  



Kommentarer
Postat av: Malin

Oj...vilken nostalgi! Det är inte ofta Noice nämns nuförtiden! Men visst var de bra den korta stund de var i ropet! Tråkigt bara att det gick så illa för några av dom.

2008-02-11 @ 15:36:21
URL: http://designmebloggen.blogspot.com/

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0