De röda kommer fram

Nu när julen börjar närma sig har mina röda och granatfärgade Kivilyktor fått komma fram ur skåpet.

Kivilyktorna är formgivna av Heikki Orvola född i Finland 1943. Marimekko gav år 1988 Orvala i uppdrag att tillverka en Nordisk ljusstake, samma år började Kivi tillverkas vid Iittala-koncernens glasbruk i Nuutajärvi. Några år senare ingick den i Iittalas eget sortiment. Så i år fyller Kivi 20 år och finns idag i följande färger och prisklasser : 

Klar, blåbär, grå, grön, ljusblå, marinblå, mossgrön, sand, turkosblå och vattenblå, 79 kr
Brun, frostad, hallon, lime, oliv, pomerans och turkos, 179 kr
Granat, gul, lila, rosa/lime, röd och syrenlila, 319 kr

De olika prisklasserna har att göra med att olika färger är olika svåra att framställa.
Jag köpte mina röda och granatfärgade Kivi på Silja Line och fick dom till ett mycket bra pris utan att det för den skull skulle vara andrahandsortering. 




Kommentarer
Postat av: Proforma

Jag visste inte att de hade så många år på nacken. Jag vill också ha röda, gärna 2 stycken, tack!

2008-12-09 @ 00:03:08
URL: http://proforma.blogg.se/

Follow Nancy and I
Om du vill skicka e-post till mig går det bra via: [email protected]

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0